Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE

Pages

Classic Header

{fbt_classic_header}

Breaking News

latest

ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ - Περιφερειακό Συμβούλιο 18/7 στην Πάτμο

                politesna.blogspot.com                                                                            ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ...

         
      politesna.blogspot.com
                                                                 
        
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Συνεδρίαση Περιφερειακού Συμβουλίου Ν. Αιγαίου στην Πάτμο
(18 Ιουλίου 2013)

Στην 10η του έτους 2013 συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου που έγινε  στη Πάτμο στις 18 Ιουλίου 2013, η παράταξή μας εκπροσωπήθηκε από τον περιφερειακό μας σύμβουλο Παύλο Χρυσαφίδη.




Στο 2ο Θέμα «Προβλήματα και Προοπτικές ανάπτυξης του Δήμου Πάτμου», με εισηγητή τον Δήμαρχο Πάτμου, μετά το τέλος της εισήγησης και αφού ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας κ. Χ.Κόκκινος πρότεινε έκδοση ψηφίσματος για την υποστήριξη όσων ανέφερε ο κ. Δήμαρχος Πάτμου, ειδικά σε θέματα υγείας, ο Παύλος Χρυσαφίδης πήρε το λόγο και τοποθετήθηκε και συγκεκριμένα ανέφερε:
«Τόσα πολλά προβλήματα σε ένα τόσο μικρό νησί. Είναι τρομερό και θλιβερό μαζί. Ωραία τα λόγια για ευλογίες και Ιερά Νησιά. Σεβόμαστε την ιστορία και τον πολιτισμό αυτού του τόπου και τον τιμούμαι. Πόσα χρόνια όμως θα χρειαστούν για να ξεπεραστούν τα προβλήματα; Μερικές φορές κ. Κόκκινε τα ψηφίσματα είναι σαν την τακτική  που δίδαξε ο Πόντιος Πιλάτος, δηλαδή σε σταυρώνω αλλά «νίπτω και τας χείρας μου». Απευθυνόμενος στη συνέχεια στον κ. Περιφερειάρχη, πρόσθεσε: «Κύριε Περιφερειάρχη, ακούσαμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το νησί από τον Δήμαρχο, όπως ακούσαμε και μια σειρά από έργα που σας ζήτησε να ενταχθούν. Θα θέλαμε να μάθουμε ποια είναι η θέση της Περιφέρειας για αυτά τα έργα».

Στο 5ο θέμα «Λήψη μέτρων για την προστασία της Δημόσιας Υγείας από την λειτουργία ΧΑΔΑ, ΧΥΤΑ και ΒΙΟΚΑ στην περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου»,  ο Παύλος Χρυσαφίδης τοποθετήθηκε  ως εξής:
«Αναρωτιόμαστε γιατί πάντα υπό το καθεστώς εκβιασμών (αναφορά στη δημόσια υγεία) προωθούμε λύσεις ιδιωτικοποιήσεων όπως ακριβώς και με την ψήφιση των μνημονιακών μέτρων. Αναρωτιόμαστε μέχρι πότε θα κάνουμε τους αδιάφορους για τη μνημονιακή πολιτική αντί να έρθουμε σε ευθεία ρήξη με την κυβέρνηση, μέχρι πότε θα αποδεχόμαστε τα πάντα χωρίς καν να ασκούμε κριτική στην εφαρμογή του Καλλικράτη (αρμοδιότητες, πόροι, Δήμοι-μικρά “Κυβερνεία”).
Επιτρέψτε μου να μεταφέρω όσα γράφει σε ένα άρθρο του ο Νίκος Μυλωνάς, επικεφαλής της δημοτικής κίνησης  “ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΕΛΠΙΔΑΣ”  από την Κω, και τα οποία επικροτούμε και συνυπογράφουμε, μαζί με λίγα δικά μας λόγια.
Στην εισήγηση αναφέρεται ότι: “υπάρχει πολύ σοβαρός κίνδυνος συνολικής αναστολής ή πλημμελούς λειτουργίας των υποδομών αυτών (ήδη υπάρχουν τέτοια παραδείγματα που δυστυχώς συνεχώς αυξάνονται, ακόμα και σε πολύ τουριστικές περιοχές) με βάση συνεχείς καταγγελίες που φτάνουν στις υπηρεσίες περιβάλλοντος, υγιεινής και βιομηχανίας”.

Το θέμα αφορά και τον ΧΥΤΑ Κω που λειτουργεί ως Χωματερή καλής ποιότητας μια που όλα τα συστήματα περιβαλλοντικής παρακολούθησης δεν λειτουργούν, οι τεχνικές αρχές λειτουργίας του συστήματος δεν τηρούνται! Κραυγαλέα περίπτωση το γεγονός της καύσης του πρώτου κυττάρου χωρίς να επιβληθούν κυρώσεις και χωρίς να αποκατασταθεί. Εδώ συμπληρώνω εγώ ότι αφορά επίσης τον ΧΥΤΑ Μυκόνου που καίγεται εδώ και βδομάδες σε μια αδιέξοδη πραγματικά κατάσταση και συμμερίζομαι τον προβληματισμό του κ. Αντιπεριφερειάρχη σχετικά, συγχρόνως όμως πιστεύουμε ότι η πρόληψη είναι σαφώς προτιμότερη από την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Ανησυχεί λοιπόν η Περιφέρεια και βάζει το θέμα για συζήτηση όχι για να επιβάλει ελέγχους και ποινές για την κακή λειτουργία των συστημάτων, όπως είναι το καθήκον της αν είχε στόχο να υπηρετήσει την ποιοτική λειτουργία αυτών των κοινωνικών υποδομών, αλλά για την “ανάληψη πρωτοβουλιών μόνιμης αντιμετώπισης του συγκεκριμένου ζητήματος με προτεραιότητα στην κατ' εξαίρεση έγκριση πρόσληψης μόνιμου προσωπικού (εργατικού και τεχνικού) και της αντιμετώπισης των προβλημάτων που αφορούν τα θέματα ανάθεσης εργολαβιών”, καθώς “Ειδικά σε νησιωτικές, τουριστικές περιοχές και δήμους που λόγω μεγέθους, απαγορεύσεων και οικονομικών αδυναμιών, δεν μπορούν να τα αντιμετωπίσουν ή που λόγω νομοθετικών περιορισμών δεν μπορούν να προσλάβουν το απαραίτητο προσωπικό», όπως αναφέρεται στην εισήγηση.
Από τη μια μιλά για συνεργασία για την πρόσληψη προσωπικού, για να αυτοαναιρεθεί στη συνέχεια λέγοντας ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει. Έτσι μένει μόνο η πρόταση της “για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αφορούν τα θέματα ανάθεσης εργολαβιών”.
Στο τέλος, η εισήγηση της περιφερειακής αρχής προτείνει: “Εναλλακτικά θα μπορούσε να ακολουθηθεί η διαδικασία προγραμματικής σύμβασης μεταξύ όμορων δήμων με τη συμμετοχή και της Περιφέρειας με καθορισμό των όρων πρόσκλησης ενδιαφέροντος για εταιρίες που θα αναλάβουν την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία των υποδομών αυτών με τις αντίστοιχες ρήτρες.”
Το αποτέλεσμα είναι σαφές: α)υπάρχει πρόβλημα κακοδιαχείρισης των υποδομών “ΧΥΤΑ, ΧΑΔΑ, ΒΙΟΚΑ, Αφαλατώσεων” και β)η πρόταση της περιφέρειας είναι: ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ!!!
Όλα πλέον κινούνται στο ρυθμό της νέας πολιτικής ανακάλυψης! Οι δήμοι απέτυχαν στη διαχείριση και η περιφέρεια απέτυχε στον έλεγχο και στην εφαρμογή του υπάρχοντος περιφερειακού σχεδιασμού. Η αποτυχία της πολιτικής του τοπικού και περιφερειακού προσωπικού αντί να οδηγήσει σε αυτοκριτική και σε προσπάθεια ανασυγκρότησης και εκσυγχρονισμού της διαχείρισης, οδηγεί στην προώθηση της λύσης της ιδιωτικοποίησης! Ωραία! Μόνο που ιδιωτικοποίηση θα σημάνει άμεσα πρόσθετη κοινωνική επιβάρυνση στους ήδη φτωχούς εργαζόμενους των νησιών μας! Κανένας ιδιώτης δεν θα διαχειρίζεται το σύστημα κάτω του κόστους! Ο ιδιώτης εξ άλλου θα είναι υπόλογος στους μηχανισμούς ελέγχου και θα τηρεί κάποιες αρχές που ανεβάζουν το κόστος! Οι δήμοι και η περιφέρεια είχαν ΑΣΥΛΙΑ γιατί οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, τους οποίους και είχαν υπό τον έλεγχό τους, αχρηστεύτηκαν από τους ίδιους για πελατειακούς λόγους! Ο Αντιδήμαρχος π.χ. σε κάποιο νησί, κ. Κουκά, είναι δεκαετίες και ο σχετικός εργολάβος.
Η φιλολαϊκή λύση θα ήταν: δημοτική διαχείριση με αυστηρή τήρηση των κανονισμών και ανακοστολόγηση των προσφερόμενων υπηρεσιών με κοινωνικά και περιβαλλοντικά κριτήρια ώστε να επιβαρύνονται οι μεγάλες κερδοφόρες επιχειρήσεις (με κραυγαλέα πολλαπλάσιες επιφάνειες κτηρίων από τις δηλωμένες) και όχι να επιδοτούν τα νοικοκυριά τις μεγάλες επιχειρήσεις πληρώνοντας ακριβά δημοτικά τέλη όπως γίνεται μέχρι και σήμερα!!!
Και τελειώνω  με την υπενθύμιση ότι όλα αυτά τα έργα (ΧΥΤΑ, ΧΑΔΑ κλπ) έχουν γίνει με κρατικούς πόρους (είτε συγχρηματοδοτούμενα είτε αυστηρά κρατικά), που σημαίνει δηλαδή ότι όλοι εμείς πληρώσαμε τα έργα, τα οποία επιθυμούν τώρα πολλοί να παραχωρήσουν σε ιδιώτες για την εκμετάλλευσή τους. Και το λέω αυτό γιατί οι καιροί που ζούμε είναι πονηροί και πολλοί προσπαθούν με πλάγια μέσα (κίνδυνος δημόσιας υγείας κλπ ), να τα “χαρίσουν”, αφού από πίσω υπάρχουν άμεσα και ασφαλή κέρδη για τους κρατικοδίαιτους “επιχειρηματίες”.
(Ψηφίσαμε αρνητικά)

Στο 7ο θέμα «Γνωμοδότηση επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Σχεδίου για την αναθεώρηση του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου  Ανάπτυξης για τον Τουρισμός», ο περιφερειακός μας σύμβουλος, κατά την τοποθέτησή του, ανέφερε τα εξής:

«Διαβάζοντας κανείς το προτεινόμενο χωροταξικό σχέδιο του τουρισμού όπως αυτό έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ, αναρωτιέται αν το προτεινόμενο σχέδιο έρχεται να βάλει μια τάξη στην άναρχη λειτουργία του τουριστικού χώρου στην Ελλάδα ή αν τελικά αποτελεί ένα κατά παραγγελία χωροταξικό σχέδιο που, σε συνδυασμό με το ήδη κατατεθειμένο νομοσχέδιο στη Βουλή περί απλούστευσης διαδικασιών για την ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας, εξυπηρετεί τα κάθε λογής κοράκια που περιμένουν να δημιουργήσουν επιχειρηματικούς παραδείσους βιάζοντας τα νησιά μας. Αν πραγματικά κάποιος ήθελε να βγάλει ένα τίτλο από το προτεινόμενο χωροταξικό θα ήταν: Βιάζουν τα νησιά μας και το περιβάλλον τους!

Η αναθεώρηση αυτή σηματοδοτεί με τον πλέον απροκάλυπτο τρόπο την επιστροφή στην αγρία ανάπτυξη.  Σχεδόν παντού, επιτρέπονται σχεδόν τα πάντα.  Η προστασία του περιβάλλοντος, η αειφόρος ανάπτυξη και ο βιώσιμος τουρισμός είναι διακηρύξεις κενές περιεχομένου.  Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), που συνοδεύει την προτεινόμενη αναθεώρηση, αποτελεί μνημείο καταστρατήγησης της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Είναι χαρακτηριστική η ανεκδιήγητη φράση: “επειδή το αναθεωρημένο Πλαίσιο προστατεύει το περιβάλλον, αναμένονται θετικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την εφαρμογή του!”. Δεν σχολιάζει, δηλαδή, τις προτάσεις του πλαισίου περιβαλλοντικά. Απλά τις δέχεται ως περιβαλλοντικά επωφελείς χωρίς καμία κρίση.
Το προτεινόμενο σχέδιο δεν αποτιμά τις πολιτικές που έχουν εφαρμοστεί παλαιότερα και αφορούν στον τουρισμό, προκειμένου να μπορεί να τεκμηριώσει τα αποτελέσματα που παραλαμβάνουμε από την εφαρμογή όλων των πολιτικών για τον τουρισμό που έχουν ήδη εφαρμοστεί. Επίσης, δεν θέτει άξονες – δείκτες μέτρησης της απόδοσης των μέτρων που προτείνονται, προκειμένου να είναι μετρήσιμα τα αποτελέσματα του σχεδιασμού σε κάποιο χρονικό διάστημα.
Βασικό χαρακτηριστικό του πλαισίου αυτού είναι η οργάνωση του  χώρου με στόχο την εντατική ανάπτυξη μαζικού τουρισμού με την πλήρη εκμετάλλευση των τουριστικών δυνατοτήτων κάθε περιοχής, διατηρώντας και αναπτύσσοντας  χωρικούς μηχανισμούς για την ανάπτυξη τουριστικών εγκαταστάσεων μεγάλης κλίμακας.
Επί της ουσίας, ο αναθεωρημένος σχεδιασμός επιδιώκει την ίδρυση τουριστικών κωμοπόλεων και εκτεταμένων πολυτελών ξενοδοχειακών συγκροτημάτων δίπλα και μέσα στο φυσικό και πολιτιστικό απόθεμα των νησιών μας.
Η κατηγοριοποίηση του εθνικού χώρου γίνεται με ένα συγκεχυμένο τρόπο. Μια περιοχή μπορεί να διαθέτει περιοχές με πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά ή δυνατότητες και να μπορεί να εντάσσεται σε παραπάνω από μία κατηγορίες. Η εναπόθεση της τελικής κατάταξης όλων των επί μέρους περιοχών στα ειδικά περιφερειακά σχέδια και τις αναθεωρήσεις τους, αναδεικνύουν την αδυναμία του σχεδιασμού. Επίσης ο νησιωτικός χώρος ομογενοποιείται με δραματικό τρόπο. Νησιά που δεν παρουσιάζουν ομοιότητες κατατάσσονται στις ίδιες κατηγορίες.
Επίσης δεν γίνεται αναφορά ούτε  υπολογίζεται η φέρουσα τουριστική ικανότητα των περιοχών. Ως Φέρουσα Ικανότητα Τουρισμού ορίζεται «το επίπεδο της ανθρώπινης δραστηριότητας που μια περιοχή μπορεί να φιλοξενήσει, χωρίς να επιδεινωθεί η περιοχή, να επηρεαστούν αρνητικά οι κάτοικοι ή να μειωθεί η ποιότητα της εμπειρίας των επισκεπτών». Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε εντατικοποιήσεις της τουριστικής εκμετάλλευσης των χώρων.

Ειδικότερα για την Περιφέρειά μας:
1. Αίρεται ο περιορισμός των 100 κλινών εντός σχεδίου και εντός ορίου οικισμού για τα νησιά της ομάδας ΙΙ, με άμεσο αποτέλεσμα την πριμοδότηση μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων που θα βλάψουν το περιβάλλον αλλά και τις μικρές ξενοδοχειακές μονάδες που λειτουργούν στα νησιά αυτά.
2. Μειώνεται η επιφάνεια των νησιών στα οποία επιτρέπεται η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων. Από 90 τ. χιλ. σε 70 τ. χιλ. Αυτό μεταφράζεται σε 5 νησιά  (Μύκονος, Σύρος, Σαντορίνη, Σέριφος και Σίφνος) που εντάσσονται επιπλέον σε αυτή τη δυνατότητα.
3. Αίρονται οι περιορισμοί δόμησης για τα μικρά νησιά τα οποία πλέον εντάσσονται στην κατηγορία των υπολοίπων νησιών. Αυτό σημαίνει ότι με απόφαση του Υπουργού όλα τα νησιά μπορούν να αποτελέσουν υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων, ανεξαρτήτως μεγέθους.
4. Για πρώτη φορά, στα ακατοίκητα νησιά καθιερώνεται η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων.
5. Εξαφανίζεται η έννοια των κορεσμένων περιοχών, με αποτέλεσμα να δίνεται η δυνατότητα επιπλέον επιβάρυνσης των ήδη κορεσμένων περιοχών.
Κύριοι συνάδελφοι, όπως είπαμε και στην αρχή, το προτεινόμενο χωροταξικό καθώς και η ΣΜΠΕ που το συνοδεύει, έχει προφανή στόχευση, όχι τον περιορισμό της άναρχης δόμησης και της καταστροφής του περιβάλλοντος, αλλά την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων, που έρχονται να αρπάξουν μισοτιμής τη δημόσια αλλά και την ιδιωτική περιουσία των νησιών μας. Πρέπει να το δούμε σε συνδυασμό με το ήδη κατατεθειμένο νομοσχέδιο για τον τουρισμό που ουσιαστικά επιτρέπει τη δημιουργία Περιοχών Οργανωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης σχεδόν σε όλα τα νησιά, αλλά και  οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων σχεδόν παντού. Ακόμη μην ξεχνάτε ότι η σημερινή επίσκεψη Σόιμπλε έχει να κάνει με τον ερχομό και εγκατάσταση γερμανικής τράπεζας που σκοπό έχει να αγοράσει τα κόκκινα δάνεια έναντι πινακίου φακής και να προχωρήσει άμεσα σε πλειστηριασμούς. Το έγκλημα είναι οργανωμένο! Εμείς με την ψήφο μας δεν πρέπει να το διευκολύνουμε. Αντίθετα πρέπει να αγωνιστούμε με την κοινωνία για να ανατραπούν οι σχεδιασμοί τους μια ώρα αρχύτερα!!!
Κύριε πρόεδρε, σας παρακαλούμε λόγω της μεγάλης σοβαρότητα του θέματος να γίνει ονομαστική ψηφοφορία.
(Ψηφίσαμε αρνητικά  στην κοινή πρόταση των Γ.Μαχαιρίδη-Χ.Κόκκινου)

Στα υπόλοιπα θέματα που πρόλαβαν να συζητηθούν, ψηφίσαμε θετικά.
Η συνεδρίαση άρχισε 10:30΄ και τελείωσε 18:45΄, με αποτέλεσμα να αναβληθεί το μείζον θέμα (8ο στην ημερήσια διάταξη) της «Στρατηγικής της Περιφέρειας Ν.Αιγαίου για την Απασχόληση»  καθώς και το 10ο θέμα «Τροποποίηση Οργανισμού Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου».

Τέλος, υπερψηφίσαμε, μετά από βελτιώσεις που έγιναν κατόπιν παρέμβασής μας, ψήφισμα που πρότεινε η μείζων μειοψηφία σχετικά με την ανάγκη στήριξης και ανάληψης δράσης για την επίλυση των προβλημάτων (στον τομέα της υγείας κλπ) που αντιμετωπίζει το νησί της Πάτμου.

Το επόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο αποφασίστηκε να γίνει στη Ρόδο ή στη Σύμη ή στην Αστυπάλαια ή στην Κάρπαθο.



19/7/2013